
زيباست ، آن هم زشت زشت و زيبای زيبا ؟
آيا انسان يك موجود دو سرشتی است : نيمی از سرشتش نور است و نيمی
ظلمت ؟ چگونه است كه قرآن ، هم او را منتها درجه مدح میكند و هم منتها
درجه مذمت ؟ !
حقيقت اين است كه اين مدح و ذم ، از آن نيست كه انسان يك موجود دو
سرشتی است : نيمی از سرشتش ستودنی است و نيم ديگر نكوهيدنی ، نظر قرآن
به اين است كه انسان همهء كمالات را بالقوه دارد و بايد آنها را به
فعليت برساند ، و اين خود اوست كه بايد سازنده و معمار خويشتن باشد .
شرط اصلی وصول انسان به كمالاتی ك ه بالقوه دارد " ايمان " است . از
ايمان ، تقوا و عمل صالح و كوشش در راه خدا بر میخيزد ، به وسيلهء ايمان
است كه علم از صورت يك
ابزار ناروا در دست نفس اماره خارج میشود و به صورت يك ابزار مفيد در
میآيد .
پس انسان حقيقی كه خليفة الله است ، مسجود ملائكه است ، همه چيز برای
اوست و بالاخرش دارندهء همهء كمالات انسانی است ، انسان بعلاوهء ايمان
است ، نه انسان منهای ايمان . انسان منهای ايمان ، كاستی گرفته و ناقص
است . چنين انسانی حريص است ، خونريز است ، بخيل و ممسك است ، كافر
است ، از حيوان پستتر است .
در قرآن آياتی آمده است كه روشن میكند انسان ممدوح چه انسانی است و
انسان مذموم چه انسانی است . از اين آيات استنباط میشود كه انسان فاقد
ايمان وجدا از خدا انسان واقعی نيست . انسان اگر به يگانه حقيقتی كه با
ايمان به او وياد او آرام میگيرد بپيوندد ، دارندهء همهء كمالات است و
اگر از آن حقيقت - يعنی خدا - جدا بماند ، درختی را ماند كه از ريشهء
خويشتن جدا شده است . ما به عنوان نمونه دو آيه را ذكر میكنيم :
« و العصر 0 إن الانسان لفی خسر 0 إلا الذين آمنوا و عملوا الصالحات و
تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر »( 1 ) .
سوگند به عصر ، همانا انسان در زيان است ، مگر آنان كه ايمان آورده و
شايسته عمل كرده و يكديگر را به حق و صبر و مقاومت توصيه كردهاند .
ولقد ذرأنا لجهنم كثيرا من الجن و الانس ، لهم قلوب لا يفقهون بها و لهم
أعين لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها أولئك كالانعام بل هم أضل
( 2 )
" همانا بسياری از جنيان و آدميان را برای جهنم آفريدهايم ( پايان كارشان جهنم است ) ، زيرا دلها دارند و با آنها فهم نمیكنند ، چشمها دارند و با آنها نمیبينند ، گوشها دارند و با آنها نمیشنوند . اينها مانند چهار پايان بلكه راه گم كردهترند " .
. 1 سورهء عصر .
. 2 اعراف / . 179
منبع: انسان در قرآن، شهید مطهری